Czy musisz sprzedawać?

Wielu z nas pracując na etacie i obserwując swojego szefa, myśli że jak założy biznes, to podobnie jak on, zasiądzie w wygodnym skórzanym fotelu i popijając kawę będzie wzywała do siebie co jakiś czas szefów poszczególnych działów, którzy będą raportować mu wyniki swojej pracy.
Można i trzeba dążyć do takiego poziomu rozwoju biznesu, ale nie stanie się to od razu. Zresztą nawet w mocno rozwiniętych przedsiębiorstwach, to szef jest czołowym sprzedawcą, dopinającym najważniejsze deale w firmie. Jeśli twoja firma dopiero startuje, czy tego chcesz, czy nie to ty musisz w niej być najlepszym sprzedawcą, który wie co oferuje, wie komu chce to sprzedać i wie jak to zrobić. Jeśli zatem nie lubisz sprzedawać, lub gorzej – uważasz że to zajęcie poniżej twoich aspiracji, czy kwalifikacji, to albo przestań myśleć o własnej firmie i czytać dalej ten artykuł, albo podejmij decyzję, że nauczysz się sprzedawać i pokochasz to zajęcie. Może wydaje ci się, że nie nadajesz się do sprzedaży? Może tak być. Każdego z nas natura wyposażyła w inne talenty i tylko niewielki odsetek społeczeństwa ma naturalne umiejętności i predyspozycje by odnosić sukcesy w sprzedaży. Aby się przekonać czy Ty jesteś tym wybrańcem, który w naturalny, nienachalny sposób potrafił będzie sprzedawać siebie i swoje produkty, lub usługi, wypełnij test dynamiki bogactwa (Wealth Dynamics) www.dynamikabogactwa.pl, który pokaże Ci w których dziedzinach biznesu poradzisz sobie najlepiej. Na dalszych etapach rozwoju biznesu powinieneś się skupiać już tylko na tych obszarach, które są twoim naturalnym flow, jednak jako początkujący biznesmen, zanim zbudujesz zespół osób doskonale uzupełniających się na wzajem, musisz być dobry we wszystkich dziedzinach twojego biznesu. Tak się składa, że bez sprzedaży Twoje przedsięwzięcie nie przetrwa i jest to pierwszy, podstawowy i najważniejszy element całej układanki, od którego powinieneś zacząć.

Być może nie jesteś „urodzonym sprzedawcą” ale możesz się tego nauczyć. Jest wiele kursów, szkoleń i książek na temat sprzedaży, ale one nie nauczą cię sprzedawać. Sprzedawać nauczysz się tylko i wyłącznie …sprzedając. Polecam ci zatem zacząć uczyć się sprzedawać jeszcze zanim odejdziesz z etatu, lub jeśli masz taką możliwość znalezienie pracy w sprzedaży. Sprzedaż to umiejętność numer jeden w biznesie. Zauważ, że na szefów korporacji też najczęściej nie awansują osoby z działu marketingu, księgowości, czy administracji. Najczęściej najwyższe stołki zajmują dyrektorzy działu sprzedaży, którzy wcześniej kilkukrotnie awansowali zaczynając od stanowisk „zwykłych” sprzedawców. Sprzedaż to również umiejętność sprzedaży samego siebie, a najczęściej najtrudniej jest sprzedać samego siebie, co często widać podczas rozmów kwalifikacyjnych. Jeśli nie umiesz sprzedawać i promować własnej osoby, ciężko będzie ci sprzedać własne produkty, czy usługi. Klient musi najpierw „kupić” ciebie, zanim kupi od ciebie, dlatego warto od czasu do czasu chodzić na rozmowy kwalifikacyjne, nawet jeśli nie masz zamiaru zmieniać pracy.

Jeśli nie masz możliwości uczyć się sprzedaży w pracy, a jak już wiesz jedynym sposobem aby się tego skutecznie nauczyć, jest zacząć to robić, to znajdź sobie firmę, lub produkt, który będziesz mógł sprzedawać w swoim wolnym czasie np. po godzinach, lub w weekendy. Nauka sprzedaży nie będzie trudna. Mówi się nawet, że sprzedaż jest najbardziej podniecającym zajęciem, które można wykonywać w ubraniu! Najtrudniej będzie ci poradzić sobie z własnym ego. Zapewne będziesz musiał zmierzyć się z przekonaniem, że jak to ja – dyrektor, lub kierownik w międzynarodowej korporacji będę teraz po godzinach sprzedawał, ubezpieczenia, suplementy, garnki, lub pościele? Wierz mi że ta mentalna bariera, kiedy już ją pokonasz stanie się śmieszna i pewnego dnia zdziwisz się jak mogłeś się tym w ogóle przejmować. Pamiętaj, że 99 % osób które znasz ma cię głęboko w poważaniu i w ogóle nie poświęca swojej uwagi na rozmyślanie o tym czym teraz się zajmujesz, albo co ci wypada, a co nie wypada robić. Liczysz się ty, twoja rodzina i sukces, który chesz osiągnąć. Osoby te najczęściej nie pomogą ci kiedy będziesz kiedyś potrzebował pieniędzy albo szukał pracy. Jeśli motywuje cię do działania chęć pokazania innym, że miałeś rację i twoja decyzja aby rzucić etat bez perspektyw na wielkie pieniądze i wolność od szefa oraz korporacyjnych ograniczeń, to dobrze, wykorzystaj to! Wiedz jednak, że zarówno obok twojej porażki, jak i sukcesu, zdecydowana większość twoich byłych kolegów i współpracowników przejdzie obojętnie. Ty natomiast będziesz się cieszył wolnością przez długie lata, lub żałował, że nigdy nawet nie spróbowałeś.

Najlepiej i najszybciej uczysz się ucząc innych, dlatego zadbaj o to, aby mieć komu przekazywać swoje umiejętności. W ten schemat idealnie wpisują się firmy marketingu wielopoziomowego, w których sprzedajesz, a zarazem pozyskujesz i szkolisz swoich współpracowników. Pieczesz zatem kilka pieczeni na jednym ogniu. Uczysz się, utrwalasz swoją wiedzę, ucząc innych i budujesz zespół, który pozwala ci zdobywać i rozwijać umiejętności przywódcze. Przywództwo to kolejna kluczowa dla rozwoju biznesu umiejętność. Tego typu firmy zwykle też pozwalają ci pracować tyle ile chcesz/możesz i kiedy chcesz. Nie musisz rzucać etatu ani inwestować większych pieniędzy i możesz to potraktować jak praktyczne studia MBA, z naciskiem na „praktyczne”. Na żadnych studiach nie zdobędziesz tylu praktycznych umiejętności biznesowych jak w dobrej firmie MLM. Wybór konkretnej polecam przeprowadzić bardzo ostrożnie i rozsądnie, w zależności od twoich potrzeb i zainteresowań. Musisz kochać i czuć to co sprzedajesz polecasz i promujesz – to najważniejsza zasada by sprzedawać skutecznie. Entuzjazm i fascynacja biznesem i produktem potrafi bowiem sprzedawać lepiej niż zaawansowane techniki sprzedażowe. Zasady i techniki trzeba jednak poznać, szczególnie, kiedy fascynacja produktem minie, jego zalety staną się dla Ciebie czymś oczywistym i normalnym. W tym czasie będziesz potrzebował nie tylko technik sprzedażowych, technik domykania sprzedaży, ale i umiejętności wskrzeszania w sobie entuzjazmu. Jeśli kilkanaście lat pracujesz na etacie w nudnym miejscu, gdzie zmuszony jesteś grać niedostępnego twardziela, lub nudnego profesjonalistę albo poważnego szefa, to będziesz musiał zdjąć tą maskę z twarzy i okazać trochę emocji a często i empatii swojemu rozmówcy. Jak wybrać firmę w której nauczysz się sprzedawać? Na początek polecam kierować się produktem. Jeśli znajdziesz coś co cię pasjonuje, czym jesteś zafascynowany, o wiele łatwiej będzie Ci to sprzedać. Wszelkie techniki sprzedażowe schodzą na dalszy plan, jeśli sprzedawca szczerze wierzy w swój produkt i mówi o nim z entuzjazmem. Mnie na przykład zawsze pasjonowała elektrotechnika i budowlanka / Nieruchomości. W to idealnie wpisuje się temat odnawialnych źródeł energii, którymi się teraz zajmuję. Do tego zawsze interesowałem się mechanizmami zachowań ludzi i teraz zajmuję się sprzedażą, budowaniem zespołów i przewodzeniem im. Zastanów się, lub sprawdź co tak naprawdę cię napędza i odpowiedz sobie na pytanie czy to właśnie teraz robisz. Jeśli nie – zrób coś z tym koniecznie, bo masz tylko jedno życie, a na łożu śmierci nikt nie żałuje tego co zrobił, tylko tego, czego nie zrobił.

Tak więc w biznesie musisz pokochać sprzedaż i stać się najlepszym sprzedawcą w swojej firmie. Aby to osiągnąć, trzeba zmienić całkowicie swoje dotychczasowe przekonania. Pamiętaj, ze sprzedawania możesz nauczyć się tylko i wyłącznie sprzedając. Znajdź sobie możliwość takiej praktycznej nauki jeszcze podczas pracy na etacie. Najtrudniej jest sprzedać siebie, dlatego warto ćwiczyć chodząc na rozmowy rekrutacyjne, nawet jeśli nie szukasz pracy. W sprzedaży najważniejszy jest entuzjazm i wiara w swój produkt lub usługę. Zadbaj zatem by sprzedawać coś co Cię pasjonuje, co rozwiązało twoje problemy, lub pozwoliło osiągnąć więcej, szybciej, łatwiej, taniej. Naucz się okazywać emocje, które się z tym wiążą a nie będą ci potrzebne zaawansowane techniki sprzedażowe, które to opanowywać będziesz stopniowo przez całe lata.

Powodzenia!